maandag 12 maart 2012

Veranderen met succes

Wat is nodig om succesvol te veranderen? Succes!
Ja duh... dat klinkt als een lekkere open deur. Maar laten we eens kijken wat succesvol veranderen zo moeilijk maakt:

Mensen zien veranderingen vaak als bedreigingen. Ze worden uit hun comfortzone gehaald, wat maakt dat ze zich onzekerder voelen. De druk op de ketel van “Je moet veranderen!” maakt het alleen maar erger.

Toch zie ik dit veel gebeuren bij bedrijven en instellingen. Veranderingen worden afgedwongen met indrukwekkende verbeterprogramma’s. Mijn vriend John, die als operator bij een groot concern werkt, verwoordt het zo: 
“…. dan wordt weer met veel bombarie een nieuw programma aangekondigd, krijgen we allemaal een cursus door een broekie in een pak en moeten we ineens dingen anders gaan doen. Ik zeg niet dat het niets oplevert, maar na maximaal een jaartje meebuigen, bloedt zo’n initiatief wel weer dood en wordt alles weer zoals het was.”

Nu weet ik dat er bij John’s werk best een aantal dingen ten goede zijn veranderd. De logistieke processen zijn verbeterd, de voorraden gereduceerd en de kwaliteit is duidelijk omhoog gegaan. En John heeft er zelfs nog zijn bijdrage aan geleverd want hij is wat dat betreft de beroerdste niet. Maar ik weet ook dat de verbeteringen niet bij hem verankerd zijn. Sterker nog, er ligt een terugval op de loer. Iets wat veel mensen zullen herkennen.

Hoe doen we het beter? Wat is nodig om echt succesvol en duurzaam te veranderen? Hoe krijgen we John enthousiast? Hiervoor is een aantal stappen zeker nodig:

  • Neem niet teveel hooi op je vork, limiteer het aantal verbeteringen tot die dingen die er écht toe doen;
  • Stel voor verbeterteams duidelijke (deel)doelen op, afgeleid van de bedrijf KPI’s;
  • Zorg dat deze doelen SMART zijn (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, Tijdgebonden) en bovendien inspirerend voor het team zelf; SMART-I dus eigenlijk;
  • Leg het deeldoel niet verder in de tijd dan drie maanden! (splits ze op als dit niet gaat) en zorg dat ze minimaal wekelijks gemeten en besproken worden;
  • Vier de successen! Na drie maand vier je hoe dan ook wat er bereikt is.

In dat laatste zit ’m de crux: als je successen viert en deelt met de organisatie, zorg je dat mensen trots zijn. En een succes in het vooruitzicht stimuleert verandering: de bedreiging wordt een kans! En het zorgt ervoor dat John zich niet alleen de resultaten herinnert, maar ook dat hij er trots op kan zijn en verder wil verbeteren. Succesvol veranderen doe je met succes!


Frank Agricola, Triodin



Geen opmerkingen:

Een reactie posten