dinsdag 11 januari 2011

De bijl aan de wortel van het productieproces

Het klinkt natuurlijk eng: "de bijl aan de wortel van het productie proces" maar het is de basis van Lean Manufacturing. Als je wilt verbeteren moet je kijken hoe je de klant het beste kunt bedienen en de verliezen wegkappen.

Dat deden de Venetiers al in de 16e eeuw door in de bouw van boten standaard componenten te gebruiken (gemaakt in gespecialiseerde werkplaatsen). Ford standaardiseerde de werkzaamheden om een complete automobiel te maken in activiteiten met korte tijdsduur, echter Ford ging -helaas- uit van de productiemogelijkheden in plaats van de vraag van de klant. Rond 1950 begon Toyota met de volgende stap: het standaardiseren van het continue verbeteren van de standaardwerkzaamheden, waarbij de productieproces bedenkers (werkvoorbereiding) zich op de vloer, in de praktijk, moesten waarmaken.

Maar toch zie je nauwelijks procesoptimalisatie over het complete productieproces. Het zijn nog steeds separate afdelingen die zichzelf optimaliseren: het verbeteren binnen een silo. Er is nauwelijks optimalisatie over de gehele keten van activiteiten (dus over alle silo's), liefst samen met de toeleveranciers. Heel af en toe zijn er bedrijven die wel over het complete productieproces kijken, zowel in de discrete maak-industrie als in de services zoals banken en verzekeringen. Een makkelijke manier om dit te starten is het maken van een waardestroomanalyse (Value Stream Map) voor het gehele proces van "grondstof tot eindproduct". Als daarmee de verliezen uit het proces zichtbaar worden, kunnen daarna deze verliezen worden verwijderd. Omdat iedereen in het productieproces een duidelijke plaats krijgt, kunnen activiteiten die op elkaar lijken, worden gegroepeerd tot een werkstation/afdeling.

Na het verwijderen van de verliezen kan de waardestroomanalyse worden beschreven in een standaard (ook weer een Value Stream Map of in een Business Process Model) die voor alle medewerkers duidelijk aangeeft wat de activiteiten zijn en wie die moet uitvoeren. Iedere werknemer wordt dan trots op zijn/haar plaats het productieproces en gaat gemotiveerder werken omdat duidelijk is welke activiteiten het eindproduct beïnvloeden.

Waarmee het complete productieproces geoptimaliseerd is en de bijl kan worden geslepen om de volgende keer te gebruiken.


Rogier Kuijpers
manager Middelen, Methoden en Training bij ASML Manufacturing
(geschreven op persoonlijke titel)

Boek: De Bijl aan de Wortel, een manifest voor bedrijfsrevolutie, Michael Hammer & James Champy, (1993) ISBN 90-254-0169-4
Website geschiedenis van Lean Manufacturing: 
Website waardestroomanalyse:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten